Direktlänk till inlägg 29 juli 2010

SHOPPINGEN och KÄRLEKEN - bäbis till ära :)

Av Alexandra - 29 juli 2010 09:50

Hej igen allihopa :)


Eftersom att inlägget igår blev, minst sagt, långt så skriver jag det jag missade idag istället. 


Det är ju som bekant en massa nya omställningar som måste göras inför ett barns ankomst, inte bara mentalt utan så klart även i inköpsväg. Så för en shoppingälskande person som jag är det en av de absolut bästa bitarna av förberedelserna.  


Vi hade redan innan jag blev gravid köpt en spjälsäng, mest för att vi skulle köpa nåt annat på Blocket och säljaren hade även sängen till salu men även för att jag skulle få känna att snart skulle jag bir gravid, minsann. Sängen är en vanlig spjälsäng från IKEA i vitt, det är en "Hensvik", jag tycker den är söt.


Jag har också köpt en massa kläder och lite småsaker som böcker, takmobiler etc. Jag började faktiskt köpa grejer till barnet 3 år innan jag blev gravid! Jag har flera gånger fått frågan om varför jag gjort det och hur jag "vågar", många är vidskepliga och tycker inte man ska köpa nånting innan bäbis nästan är med halva huvet ute. Sån är inte jag, utan jag har istället resonerat som så att oavsett vad som händer så ska jag ha barn, om det så skulle leda till att jag får adoptera. Så de fina sakerna jag köpt skulle komma till användning förr eller senare ändå. 


Den andra anledningen till att jag började handla bäbisprylar så tidigt var för att jag visst i djupet av mitt hjärta att Mattias är mannen i mitt liv 

Jag hade precis avslutat ett nästan 4 år långt förhållande med mitt ex då jag träffade Mattias och inte en enda gång kände jag att jag ville ha barn med mitt ex. Visst, jag visste att jag ville ha barn - bara inte med honom. På samma sätt som jag var säker på att exet inte var mannen i mina drömmar så blev jag fullkomligt övertygad om att Mattias är det så fort jag såg honom.


Nu till de lite större inköpen än små söta sockar och bodys - bilen. Vi hade förut en SAAB 93 2,0 -01, och den var en kupé - vi behövde alltså en kombi inför barnets ankomst. Vi kollade runt på flera bilfirmor då vi inte ville köpa bilen privat eftersom vi blivit lurade förut. Vi hade några bilar som vi kände kunde passa oss, den ena var en klassiker - V70, en Volvo så klart. Den andra vi var lite inne på var en Nissan Primera, den nyare modellen, och sen var det så klart en SAAB fast kombi istället. 


Nu hade vår bil börjat krångla mer och mer och vi började ledsna efter att ha blivit stående med en protesterande bil i Hässleholm och att bromsarna lät som ett JAS-plan. Det var en massa fler krångel med bilen och det skulle kosta oss mellan 12000-15000 kr att laga åbäket, dvs. inte långt ifrån vad själva bilen var värd. Bilhandlaren gav oss då ett erbjudande för bilen i befintligt skick och vi funderade en liten stund och tackade ja. Såå skönt att bli av med kräket! Istället bytade vi till oss en Opel Astra Enjoy 1,6 Kombi 2007. Vi hade aldrig ens tittat åt en Opel men denna lilla pärla fick oss på fall. Den drar nästan 0,6L/milen istället för Saaben som drog nästan en hel liter/mil. Den är dessutom billigare att äga med försäkringar och skatt så valet kändes givet just nu. Vi ska trots allt snart få en ny familjemedlem och pengarna kan vi behöva till bäbis istället för bensin och dyra försäkringar till en turbo-bil. Å visst är den ganska fin ändå och snygg färg har den också!  


 

Så, nu till vagnen vilken också vart ett litet gissel kan man säga, för hur i hela friden ska man veta vilken man ska välja? Vi har varit runt och tittat i olika butiker och jag var från början helt inställd på en "Emmaljunga Mondial Duo, cream leatherette" för den är ju såååå snygg! Vi insåg dock ganska snabbt att den skulle blir för tung och klumpig med sin stora liggdel och började titta in oss på vagnar med lift istället. Vi blev presenterade för en "Crescent Classic" som precis som Opeln, var en såndär vi aldrig tittat åt förut, men nu blev vi intresserade. Det smidiga handtaget som går att flytta från ena sidan till den andra i en enkel handrörelse och alla reflexer över vagnen, att den sen också vunnit flera priser för största säkerhet gjorde bara saken bättre. 


När vi var där blev vi också visade en liten söt sak, en "City Mini" scooter som man så enkelt bara lyfter i ett handtag, mitt i sitsen, och vips! så vagnen minimal! Vi blev störtkära i denna lilla vagn från sekunden då försäljaren drog i handtaget och det sa vips! Tack vare denna så resonerade vi som så att vi kan lika gärna köpa en begagnat liggvagn för vi kommer ändå byta till denna så fort det blir dags för sittvagn - för en sån ska vi bara ha!


Sagt och gjort, jag började leta på Blocket efter en Crescent Classic som visade sej vara svårare än jag trott. Visserligen hade säljaren i affären sagt att det var nästan omöjligt att få tag i Crescent begagnade eftersom de försvann lika fort som de kom in på annons. Jag trodde dock bara det var hennes försäljningsknep. Jag hittade nån enstaka vagn men antingen var de alldeles för dyra för att vara begagnade eller så fanns de i Norrland. Dessutom var alla jag hittade svarta och jag ville ju helst ha en offwhite. Jag vet att man inte kan kräva en viss färg när man handlar begagnat, men man kan ju alltid hoppas.


Och igår förmiddag så såg jag den! En Crescent Classic 2009 i offwhite, bara en timmes körväg hemifrån. Den var nyligen inlagd och jag ringde på studs - den fanns kvar. Jag körde ner direkt och hämtade den och nu är den vår. Det känns jättebra och vi är så nöjda med vårt fynd, vi fick den 4500 kr billigare än om vi skulle ha köpt den ny, nämligen.    


Jag har så ofantligt mycket att skriva om så jag slutar här idag. Skriver mer sen för det är nog inge som orkar läsa mina mastodontinlägg annars.


Hej så länge!   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra - 13 oktober 2010 23:36

Igår kände jag lilltjejen hicka i magen för första ggn! Förra gången jag var på koll hos BM (slutet på sept) så hade hon hicka, det hördes i dopplern, men jag kände inte det själv.   I torsdags förra veckan fick vi åka in akut till CSK, Kristians...

Av Alexandra - 4 september 2010 12:25

Idag går jag in i v 25 och då också i månad 7. Dagen till ära upptäckte jag vätska ur brösten idag också. Har väl anat att det vart nåt innan, men väldigt väldigt lite. Nu blir det riktiga droppar som rinner. Än så länge är det genomskinlig vätska oc...

Av Alexandra - 30 augusti 2010 14:05

Usch, jag är såå dålig på att blogga, är nog inte riktigt min kopp te faktiskt... men jag uppdaterar lite då och då så får det bli som det blir.   Dagen efter mitt sista inlägg, dvs den 11/8, så började jag känna sparkarna på utsidan av magen, pr...

Av Alexandra - 10 augusti 2010 14:45

Inför hemsidans uppläggning måste smyckesfabriken här hemma gå på högvarv. Jag sitter från förmiddagen till sena nätter med dessa smycken för att få upp ett rejält lager och för att ha flera av varje produkt. Inte lätt att göra alla själv, men samtid...

Av Alexandra - 8 augusti 2010 11:46

I tisdags så var vi på vårt tredje rul och det blev tredje gången gillt. Nu har de äntligen fått se allt som behövs och allt är som det ska - puh..! De bekräftade att det är en liten flicka där inne, BM sa "det kan inte vara nåt annat än en flicka", ...

Ovido - Quiz & Flashcards